Power Source 5(A+B)
Kód: 585Detailní popis produktu
Použití
Modul je základním stavebním kamenem našich rozvodů, využívajících systém FUTABA S.bus/S.bus2. Jedná se o rozšířenou verzi, která je určena do velkých větroňů, případně velkých maket s mnoha servy. Společně s dalšími komponenty, dostupnými na našem E-shopu, tvoří úplnou stavebnici, která Vám umožní sestavit jednoduché, spolehlivé a velmi lehké rozvody pro napájení S.bus/S.bus2 serv a telemetrických senzorů v modelech letadel.
Specifikace
Modul Power Source 5(A+B) představuje jednoduchou rozvodnou desku, která obsahuje:
- Dva bezpečné elektronické vypínače baterií pro napájení palubního systému modelu.
- Obvod zajištěného napájení se Schottky diodami.
- Dva nezávislé HUBy pro rozvod S.bus/S.bus2 signálů ze dvou přijímačů, případně S.bus signálu a S.bus2 signálu z jednoho přijímače.
- 8 odjištěných vývodů pro S.bus/S.bus2 serva.
- 5 silových vývodů se speciálním konektorem pro HUB A+B (napájení + signál S.bus/S.bus2 z přijímače A + signál S.bus/S.bus2 z přijímače B).
- Konektory pro připojení HUB A+B mohou zároveň tvořit komfortní rozpojitelné místo mezi trupem a křídly. Variantně lze použít speciální prodlužovací kabely, ukončené dvouřadým 10-ti pinovým konektorem, který je instalován kořenových žebrech centroplánu, který je dodáván jako celek s kompletními rozvody do křídel, zhotovenými na míru (kat. č. 584)
Další vlastnosti:
- Pomocí vysílače FUTABA a nebo USB programátoru CIU-3 lze snadno nastavit výchylky jakéhokoliv serva, zapojeného do S.bus/S.bus2 sběrnice. Je proto velmi jednoduché sladit výchylky např. 3 serv na křidélku, směrovce, polovinách výškovky atp.
- Pokud připojíme přijímač, který je spárován s vysílačem jako Rx1, k Power Source 5(A+B) výstupem S.bus2, je možno kdekoliv v navazujícím S.bus2 rozvodu připojit telemetrické snímače FUTABA, aniž by bylo nutné budovat samostatné kabeláže pro telemetrii.
Kdekoliv lze do volných konektorů zapojit naše speciální kondenzátory pro eliminování přepěťových a podpěťových jevů, které vznikají při brždění a rozjezdech výkonných serv.
Bližší informace naleznete v článcích:
- Úvahy o Futabě a naše vize S.bus rozvodů pro modely letadel
- Příklad osazení akrobatu 2,7 m / 120 ccm
- Příklad osazení modelu 3,1 m / 170 -200 ccm
Technické parametry
- Napájení: 2 ks baterie 2S LiIon (jmenovité napětí 7,4V)
- Maximální trvalý proud: 2 x 15A
- Špičkový proud: 2 x 50A (10s)
- Všechny S.bus výstupy pro serva jsou odolné proti zkratu a přepólování
- hmotnost: 114 g
- Rozměry krabičky: 116,5 x 72 x 21 mm
- Výstupy pro serva: max. 8 S.bus serv přímo, dalších 12 S.bus serv prostřednictvím HUB
- Silové S.bus výstupy pro HUB A+B: 5
Bezpečí pro Váš model
Modul Power Source A+B je vyroben v souladu se zásadami pro dosažení co největší odolnosti proti účinkům vibrací spalovacích motorů. Je navržen tak, aby zajišťoval maximální bezpečí pro Váš model. Modul má následující vlastnosti:
- Deska plošného spoje má nadstandardní tloušťku mědi a všechny vodivé cesty jsou předimenzovány.
- Všechny důležité součástky jsou v provedení SMD a pokud to lze, jsou zdvojené se 100% zálohou. Každý elektronický vypínač baterií je vybaven výkonovým tranzistorem, dimenzovaným na trvalý proud 49A. Obvod zajištěného napájení je vybaven dvojitými Schottky diodami, dimenzovanými na trvalý proud 50A.
- Každý výstup pro S.bus/S.bus2 serva je odjištěn speciální obnovitelnou pojistkou, dimenzovanou i pro použití rychlých a výkonných serv. Jakákoliv porucha serva, spojená se zkratem, tedy nezpůsobí kolaps napájení a všechna ostatní zařízení tak mohou dále nerušeně pracovat.
- Jsou použity zlacené konektory japonské výroby a značkové součástky renomovaných výrobců. Konektory silových výstupů S.bus/S.bus2 a konektory baterií mají mechanickou pojistku proti přepólování a nechtěnému rozpojení. Vývody konektorů jsou zapájeny do prokovených otvorů hloubky 1,5 mm. Silové konektory jsou současně mechanicky fixovány k DPS.
- Provedení se dvěma nezávislými rozvody signálu S.bus/S.bus2 umožní zapojit serva v modelu tzv. „do kříže“ (z jednoho přijímače jsou řízena např. serva levého křídla, pravé poloviny VOP a směrovka. Z druhého přijímače jsou řízena např. serva pravého křídla, levé poloviny VOP a servo plynu. Pro bezpečné ovládání zapalování benzínového motoru doporučujeme použít dva opticky oddělené spínače zapalování, přičemž každý z nich je řízen PWM výstupem rozdílného přijímače).
FUTABA je lídrem bezpečnosti radiového řízení také díky tomu, že používá pro modelářská RC zařízení vlastní speciální integrované obvody, vyvinuté hlavně pro svoje průmyslové aplikace a jako jeden z mála výrobců nepoužívá pro důležité funkce RC zařízení univerzální procesory, ani masově vyráběné VF obvody, původně vyvinuté pro bezdrátové PC myši (vyvinuté ještě v době, než se pro tento účel začala používat technologie Bluetooth). Z tohoto důvodu jsme po zralé úvaze náš modul Power Source A+B nevybavili procesorovým obvodem pro přepínání signálu ze dvou přijímačů (např. na základě vyhodnocení stavu přijímače ze signálu S.bus).
Jaký smysl by mělo, kdybychom z hlediska řetězce spolehlivosti zařadili za dva vysoce spolehlivé paralelní bolky (přijímače FUTABA s obvody FUTABA) do série jeden blok obsahující univerzální mikrokontrolér PIC nebo AT,… ?
Příslušenství
K modulu Power Source A+B je možné dokoupit následující příslušenství, se kterým tvoří úplný funkční celek:
- Externí vypínač
- Kabel baterie nebo kabel baterie s deskou pro zapájení dvou článků LiIon
- Kompletní rozvody do křídel velkých větroňů
- HUB A+B pro připojení 4 S.bus/S.bus2 serv (pro VOP)
- Kondenzátor 1000μF (nutno použít 5 - 6 ks) nebo kondenzátor 2x4700μF (nutno použít 1 ks + 2 - 4 ks kondenzátoru 1000μF)
- Nabíjecí kabel pro nabíjení palubních zdrojů s konektory Power Source A+B
V případě použití v maketě letadla se spalovacím motorem:
- Stabilizátor 5,7V DC pro zapalování a rozbočka na dva spínače zapalování, nebo jen rozbočka
- Opticky oddělený spínač zapalování (nutno použít 2 ks)
Poznámky:
- Firma ENEPO.eu s.r.o., vyrábějící modelářské zboží pod značkou LADAS model, je zapojena do kolektivního systému ASEKOL a cena výrobků zahrnuje náklady na jejich ekologickou likvidaci.
- Pro systém S.bus rozvodů s napájecím modulem Power Source A+B bylo vydáno prohlášení o shodě ve smyslu zákona č. 22/1997 Sb.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.